perjantai 22. tammikuuta 2010

New York Comedy

20.1.2010
Upper West Side Manhattan

Pidettiin unirytmistä kiinni ja herättiin yhdeksän maissa kiertämään kaupunkia. Syötiin tukeva aamiainen läheisessä take-away italialaisessa ja käveltiin Broadwayta kohti downtownia.
Santtu oli edellisenä iltana kerännyt listan NY Stand Up clubeista ja minä olin lisännyt listaan serkkuni Kiran suositteleman Stand Up New York:in joka sattui olemaan lähellä hostelliamme.
Stand Up New York vaikutti aluksi pettymykseltä, paikka oli remontissa ja tunkiessamme sisään löysimme vain kasan lautoja ja hölmistyneen siivoojan joka ei toistellut englanniksi kuin "Four days working, dont know".

Totesimme että paikka ei taida olla auki ja olimme lähdössä jatkamaan kun perään juoksi nainen joka kertoi että clubi kyllä on auki iltaisin ja kertoessamme että
etsimme stand up paikkaa illaksi hän kävi hakemassa sisältä ilmaisliput meille! Kannatti taas turisteilla!

Kävelimme Broadwayta ja läpi Columbus Circlen joka myös oli Kiran suosituslistassa, paikka oli kyllä hieno mutta kaupat eivät ehkä ihan meitä varten. Aikamme käveltyämme totesimme olevamme
taas Time Squarella, ja koska eilen kävelimme sieltä aina Battery Parkkiin asti voimme sanoa kävelleemme Broadwayn aina 96st Streetiltä sen alkuun! Melkoinen matka (10km?).

Time Squarelta löysimme ehkä NY kuuluisimman stand up clubin: Carolines'in, jonne Santtu oli toivonut pääsevänsä. Hintaa huomiselle Jeff Ross (tunnettu mm. tv:n "Roasting" osiosta) näytökselle
tulisi 28$ + 2 juoman minimi per henkilö. Koska olimme jo saaneet yhdet ilmaisliput niin totesimme että kyllä tuon hinnan kestää ja varasimme pöydän huomiselle.

Tullessamme ulos "hyökkäsi" kimppuumme sekä Stand Up Broadway:n että Comedy Central Stand Upin katumyyjät. Hauskoja tyyppejä ja koska liput eivät olleet pahan kalliita niin otimme vielä
liput Broadway Stand Uppii. Huumoripitoinen reissu siis. Kävimme vielä Madisonilla kyselemässä lippuja Knicksien perjantaipeliin, mutta lipunmyyjä totesi ettei paikkoja ole vapautunut, onhan kyseessä
"Game of the Year".

Santtu päätti suunnata hotellille skypen pariin ja minä puolestani Central Parkissa oleviin New York Historical Society ja Natural Historical museumiin. Päätin mennä ensin historical societyyn, jonne maksoi sisään 8$.
Tarrauduin mukaan opastetulle kierrokselle (jolla taisin olla ainut alle 50 vuotias). Näyttelyn pääosa kertoi Abraham Lincolnista ja tämän suhteesta New Yorkiin, sekä New Yorkista yhdystvaltain sisällisodan aikana. Lincoln näyttely oli
mielenkiintoinen ja otti toista tuntia. Museon muut näyttelyt olivat hieman laimeampia, mutta kävelin ne kuitenkin läpi audio-tour laitteeni kanssa. Museossa ei tainnut olla montaakaan ihmistä, joten sai ainakin rauhassa katsella. Käytyäeni kaikki 4 kerrosta läpi
totesin että aikaa oli kulunut jo 3h ja en ehtisi Natural Historical museumiin enää samana päivänä, alkaisihan stand up parin tunnin päästä.

Suuntasin käymään hostellilla ja lähdimme sieltä Santun kanssa syömään vielä ennen shown alkua. Olimme paikalla ensimmäisten joukossa ja ostimme samantien muutamat kaljat täyttääksemme juomaminimin.
Yleisöä showssa oli vain n. 20. Clubi on remontissa joten illasta vastasivat lähinnä "amatööri"-koomikot, tietysti myös Off-season ja KE-ilta vaikuttivat asiaan.

Illan aikana taisi esiintyä 7 eri koomikkoa, muutama todella hyvä ja useimmat aika perustasoisia. Ilmaislipuilla saaduksi illaksi todella hieno kokemus! Pelkäsimme vähän että meistä revittäisiin
huolella vitsejä; olimmehan paikan ainoat eurooppalaiset. Varsinaisen pommituksen kohteeksi joutuivat kuitenkin lähinnä vieressämme istuneet Australialaiset. Kokonaisuutena ilta oli varsin vapaamuotoinen ja
osa stand-up koomikoista tuntui heittävän melko spontaania juttua. Näin hyvien "amatöörien" jälkeen meillä on kovat odotukset torstai-illan Jeff Ross showlle!

Pitkä päivä ja pari kaljaa väsyttivät niin että hylkäsimme ajatuksen baariin lähtemisestä ja painuimme hostellille nukkumaan. Taas kiltisti ennen yhtätoista!

PS: laitan kuvia kunhan saan niitä Santulta, oma kamera on rikki :(