lauantai 6. helmikuuta 2010

Operator Matias

Puhki ollaan, no epämukavuusalueella oppii, vai miten se oli...

Sain nukuttua yllättävän hyvin vaikka voin suoraan sanoa että ensimmäinen päivä töissä jännittikin melkoisesti. En niinkään jännitä muuta kuin puhelimeen vastaamista; en ikinä ole ollut niitä jotka käyttävät puhelinta paljon, ja asioita hoitaessani menen mielummin itse paikalle kuin soitan puhelimella, niinpä puhelimeen vastaaminen ja asioiden hoitaminen englanniksi jännitti melkoisesti. Lähinnä se että ymmärtäisinkö mitä asiakas haluaa, "Sorry, sorry, excuseme, can you repeat that" ei tietenkään ole asiakaspalvelua jota 4 tähden hotelli haluaa.

Menin hotellille hyvissä ajoin ja marssin securityn toimistoon jo puolituntia ennen työajan alkua, vaikka oikeastaan olisi tehnyt mieli kävellä vaikka korttelia ympäri kuin mennä sisään ensimmäisen kerran. Päivä kuitenkin alkoi pehmeästi; Kevin (Mukavan oloinen house-officer, josta olen kuullut aiemmin olleilta pelkkää hyvää) lähti näyttämään minulle kaappini ja kamppeet vaihdettuani palasin toimistolle. Trainerinani toimisi ensimmäisen viikon Kenneth, joka on osaston pitkäaikaisin työntekijä. Kenneth on pyörätuolissa, mikä tietysti asettaa tiettyjä haasteita toimistötyössäkin, mutta itse pyrin olemaan huomioimatta koko asiaa. Hyvä opettaja Kenneth joka tapauksessa on. Sain raskaan "Manualin" kaikeen mahdolliseen, mutta oleellisinta olisi tietysti puhelinetiketin ja ymmärtämisen oppiminen. Helpotus oli suuri kun kenneth kaivoi kaapista "sivuluurin", en vastailisi puhelimeen vielä pariin kolmeen päivään, vaan kuuntelisin vierestä puheluja ja ottaisin oppia. Tämän tiedon jälkeen pystyin vähän rentoutumaan ja päivä menikin nopeasti puheluja kuunnellessa ja painaessa mieleen ohjelmistojen käyttöä ja käytäntöjä.

PBX:n eli operaattoripuolen (jossa tulen viettämään ehkä n. puolet ajastani täällä, toiv. vähemmän) tehtäviin kuuluu;
1. asiakkaiden avustaminen ottamalla vastaan toiveita jne ja lähettämällä sitten joku asiaa toimittamaan. Esim joku haluaa lisää pyyhkeitä huoneeseensa.
2. Soittajan yhdistäminen oikeaan numeroon, esim asiakas haluaa varata pöydän ravintolasta, tai huoltomies haluaa puhua huonevastaavan kanssa jne..
3. Yleisiin kysymyksiin vastaaminen (itse en tietenkään pysty esim juuri opastamaan ketään minnekkään)
4. Aamuherätyspyyntöjen vastaanottaminen ja niiden toteuttaminen

Totesin jo heti aluksi että hankalaa tulee n. 50% puheluista on ymmärrettäviä, 25% toteutettavia, ja loput sellaisia että en tiedä kuka soittaa tai mitä haluaa. No, ehkä tähän tottuu. Ehkä ei pitäisi stressata niin paljon; loppujen lopuksi hotellihan on itse tähän hommaan halunnut jonkun ulkomaalaisen, ja tiedän että englantini on parempaa kuin täällä aiemmin olleiden...

Voinen tässä mainita muita securityn työntekijötä kun eivät kuitenkaan suomea osaa;

Beth on paikan pomo, n. 50 nainen josta kukaan ei pidä. Jotenkin vain epämielyttävä henkilö, todella tarkka kaikesta mahdollisesta ja ei kuitenkaan itse kuuleman mukaan hoida juuri mitään enää nykyään. Kuulemma tykkää irtisanoa/antaa varoituksia.

Adrianne on hieman yli kolmenkymmenen oleva toinen manageri joka on kuin edellämainitun vastakohta. Hoitaa paljon osaston juoksevia asioita ja tuntuu olevan hyvissä väleissä kaikkien kanssa

Ky, joka aiemmin oli kanssamme muutaman kerran ulkona, on osaston uusin työtekijä, joka on ollut talossa vasta vajaan kuukauden. Hän on manager harjoittelussa ja mukavan rento tyyppi. Ky on myös tasan minun ikäiseni ja ollaan osaston nuorimmat; tosin nyt ollaan yritetty pitää vapaajan jutut ja työjutut erillään, ei tunnu olevan sopivaa että "pomo" kaveraa alaistensa kanssa.

Carlos; aka. Channel. Vaikea edes kuvailla, Carlos on paitsi homo myös avoin transseksuaali, toimistossa hän on Carlos, mutta vapaalla Channell. Tosi rento ja hauska tyyppi jonka omalaatuinen huumori kyllä keventää tyilmapiiriä

Jamie on n. 30 kymppinen nainen joka on tällä viikolla hoitanut Dispatchingia, tuntuu olevan aika neutraali tyyppi

Maurizio on yksi house officereista, tosi mukava ja rento neljäkymppinen italialainen joka jaksaa aina hymyillä. ymmärtääksei osaston toinen homo

Muita en vielä ole juuri tavannut, mutta mitä ilm. securitylle tyypillistä on maasta riippumatta että turvallisuudesta huolehtii sekalainen sirkus outoja tyyppejä. Kukapa täysin normaali turva-alalle päätyisikään? ;)

Kun vuoro lopulta päättyi tuntui kaikki päivän aikana oppivani tulevan ulos korvista, jatko jännittää edelleen, mutta ainakin olen päässyt alkuun hommissa.

Anni pääsi pepperduck clubilta puolenyön maissa ja sain kyydin kotiin. Oli kuulemma saanut parisataa dollaria tippiä samoilta business miehiltä jotka rasittivat puhelinkeskusta koko illan ja tilasivat n. 200 aamuherätystä. Kukapa sitä kännykän herätystä käyttäisikään?!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti